הפטר חובות – לא רק בהוצל"פ

מאת- עו"ד שחר סקופ, מייסד ושותף

עד לאחרונה, אם הייתם שרויים בחובות עתק של מאות אלפים או מיליוני שקלים, הדרך היחידה למחוק אותם ולפתוח דף חדש הייתה בהליך של פשיטת רגל. לפני כארבעה חודשים התמונה השתנתה באופן דרמטי, כשהוראת שעה חדשה
נכנסה לתוקף וקבעה כי גם חייבים (מוגבלים באמצעים) בהוצאה לפועל יוכלו לקבל פטור מחובותיהם בהליך מהיר יחסית.
פשיטת רגל, כידוע, הינה הליך די מורכב (שהפך ליעיל יותר במסגרת הרפורמה מחודש ספטמבר 2013 ). לרוב היא אורכת מספר שנים, שבמהלכן החייב נתון
להגבלות שונות ולפיקוח המנהל המיוחד שמונה לו, נדרש לאסיפות נושים, משלם
מדי חודש לקופת הכונס הראשי, מגיש דוחות על הכנסות והוצאות ועוד. בסופו
של יום, לאחר שבית המשפט מאשר את תכנית הפירעון שהחייב מציע בהתאם ליכולתו הכלכלית, ובתנאי שעמד בתשלומים החודשיים, הוא יקבל את צו ההפטר לחובותיו.
עתה, כאמור, באמצעות הליך מזורז יחסית, יכול גם חייב בהוצאה לפועל לקבל הפטר לחובותיו. כדי שיוכל לעשות זאת, הוא יידרש לעמוד בכמה תנאים: חובו
הכולל לא יעלה על 800,000 שקל, הוא עמד בצו התשלומים שהושת עליו לפחות 3 שנים שקדמו להגשת הבקשה, הוא אינו שרוי בהליך פשיטת רגל ואין לו נכסים בעלי ערך הניתנים למימוש.
עם הגשת הבקשה, אמור רשם ההוצאה לפועל להחליט בתוך 45 ימים באם ייפתח לחייב תיק הפטר. במידה והבקשה מתקבלת, ניתנת לנושים אפשרות להגיש את התנגדותם, ולאחר מכן יוזמן החייב לחקירת יכולת כלכלית. בסופו של תהליך, הרשם הוא זה שיכריע האם להעניק לחייב צו הפטר — ובכך למחוק את כל חובותיו. במידה ורשם ההוצל"פ מחליט לדחות את הבקשה לפתיחת תיק הפטר, או שלא לתת הפטר לחובותיו, ימשיך החייב לשלם את התשלומים החודשיים שהושתו עליו במסגרת תיק ההוצל"פ או תיק האיחוד.
כך או כך חשוב להבהיר, כי גם הפטר בהליך זה, בדומה לפשיטת רגל, אינו מוחק חובות משכנתא/משכון, מזונות וקנסות מנהליים או פליליים.

אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את הסוגיות הנוגעות לנושא. אין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *